Samenvatting 2.2
Door zoekwoorden te gebruiken in je teksten zorg je ervoor dat jouw website verschijnt als mensen zoeken op een bepaald zoekwoord.
Waar gebruik je zoekwoorden?
– Titels
– Teksten (kopteksten en alinea’s)
– Categorieën (categorie omschrijving en categorietekst)
– Afbeeldingen (in de ALT-tekst en bestandsnaam)
Let hierop bij het gebruik van zoekwoorden:
– Relevante zoekwoorden voor jouw branche
– Waar zoekt je doelgroep op?
– Gebruik niet te moeilijke taal
– Concurrentie
Met de gratis Google Zoekwoordplanner kun je eenvoudig uitvinden hoe het zit met de concurrentie op bepaalde zoekwoorden (zie bonus module 6).
Met de Yoast SEO plugin kun je bij elke pagina, blog of product een zoekwoord ofwel focus keyphrase invullen, waar jij wil dat de pagina op gevonden wordt.
Long tail zoekwoorden
Een long tail zoekwoord bestaat uit maximaal 4 woorden. Het voordeel van lange zoekwoorden is dat er minder concurrentie op zit.
Voorbeeld: Gouden oorbellen met print
Het gebruik van synoniemen
Te vaak hetzelfde zoekwoord gebruiken in je tekst kan ervoor zorgen dat Google de pagina gaat zien als spam en dat heeft een negatieve invloed op de ranking van de pagina. Synoniemen maken je tekst prettig leesbaar en zorgen voor afwisseling. Google herkent ook synoniemen!
Voorbeeld synoniemen van ‘oorbellen met panterprint’:
– Oorbellen met print
– Oorbellen met unieke print
– Oorbellen met patroon
– Oorbellen met luipaardprint
– Oorbellen met dierenprint
– Geprinte oorbellen
– Oorhangers/oorsieraad/oorjuweel met print
– Sieraden met print etc.